Cookiebeleid
Deze website maakt gebruik van cookies. Om meer te vernemen over het gebruik van deze cookies, klik hier. Als u verder surft, geeft u Medical Diet Center toelating om deze cookies te gebruiken. Opgelet, het blokkeren van bepaalde cookies verhindert het correct functioneren van de website.

MDC dieet

Programma MDC diet 4: stabilisatie

U bent aan de moeilijkste, maar belangrijkste fase beland. De sleutel tot succes: neem uw tijd.

Uw lichaam onthoudt heel lang zijn gewoontes. Wist u dat uw huidige gewicht en eetgewoontes de komende twee jaar nog steeds door uw lichaam als normaal worden geacht?

Na een vermageringsdieet is het de bedoeling dat u opnieuw normaal kunt gaan eten. Normaal wilt niet zeggen dat u opnieuw oude gewoontes mag hanteren. Als u dat doet heeft u in no time al uw verloren kilo's terug. Uw idee van normaal moet worden gereset. Veranderen van eetgewoontes is een langzaam en soms moeilijk proces, maar desalniettemin zeker doenbaar!

Wees geduldig. Accepteer en leer nieuwe eetgewoontes en geef uzelf de tijd om dit te doen. Ook al duurt uw stabilisatie 1, 2 of 5 jaar, houd vol. Onze bedoeling is u een permanent gewichtsverlies te garanderen, zonder jojo-effect en medisch verantwoord. Uw algemene gezondheid is van onschatbare waarde en moet worden gerespecteerd.

Tijdens het stabilisatieprogramma leren we u evenwichtig en gezond te eten. Dit krijgen we niet voor elkaar op enkele weken. Tijdens deze stabilisatieperiode wordt u nog steeds opgevolgd door de arts tijdens aangepaste consultaties. Uw gewoontes worden besproken en onze bevindingen worden met elkaar gedeeld. Gezond eten moet u als leuk ervaren. Wij helpen u de schoonheid van een smaakvolle, gezonde en makkelijk te realiseren maaltijd, te ontdekken.

Maak u geen zorgen over kleine gewichtsschommelingen

Een stabiel gewicht bestaat niet. Uw totale lichaamsgewicht zal altijd kleine fluctuaties ervaren. Deze schommelingen horen echter altijd rond een bepaald gewicht te liggen. De arts adviseert u hierin.

Tijdens de eerste 12 tot 24 maanden is uw adipostaat (waar uw gewicht wordt "onthouden") nog niet bekend met uw nieuwe gewicht. Tijdens deze periode is het essentieel dat u uw vetmassa onder controle houdt. Vooral tijdens de eerstvolgende zes maanden merken we dat patiënten soms nieuwe gewoontes vergeten en er lakser mee omgaan.

Raak niet ontmoedigd

Volg uw nieuwe eetgewoontes, maar let op voor valstrikken. Belgen houden van feesten. Evenwichtige voeding mag geen domper op de feestvreugde zetten. Integendeel; geniet ervan!

Het is belangrijk dat u uw pleziertjes onder controle houdt. Na een uitbundige toegift kunt u al snel 1 tot 2 kg verschil zien op de weegschaal. Wees gerust; dit is niet enkel vetmassa.

Vier feest met familie of vrienden, maar let op daarna. Onthoud uw aangeleerde goede gewoontes en herneem ze. We bevelen een tweemaandelijkse controle aan tijdens de stabilisatiefase. Als u moeite zou hebben met het behouden van uw bereikt gewicht kunnen we u hier en daar nog corrigeren. Tijdens de stabilisatie zult u voor uitdagingen komen te staan. Laat ons u daarbij helpen.

Reageer meteen. Het heeft geen zin om bij de pakken te blijven zitten wanneer u voelt dat het resultaat minder is. Anders bent u opnieuw vertrokken voor een langer durend proces. Op een week kunt u makkelijk de 2 kilo's verliezen die u bent bijgekomen na een pleziertje. Een aangepast, tijdelijk schema, opgesteld door onze diëtistes is vaak voldoende om u te helpen.

Calorieën

Reken niet in calorieën; die tijd is voorbij. Eet gezond en ga gezonde vetten niet uit de weg.

De energieverdeling van uw maaltijden tijdens de dag hoort als volgt te zijn:

  • Ontbijt = 30%
  • Tussendoortje = 5%
  • Lunch = 40%
  • Tussendoortje = 5%
  • Avondmaaltijd = 20%

Onze voeding momenteel is vooral pro-inflammatoir. Dat wil zeggen dat het ontstekingen in ons lichaam in de hand werkt. Probeer anti-inflammatoire voedingsmiddelen voorkeur te geven; zoals vette vis, trage suikers, goede vetten of lekkere specerijen zoals kurkuma. Vermijd frisdrank en zware alcohol.

Neem altijd een degelijk ontbijt; eet geen lege calorieën (koekjes, ontbijtgranen, ...), verkies volkoren en biologisch (minder pesticiden) brood of speltbrood (arm aan gluten).