Cookiebeleid
Deze website maakt gebruik van cookies. Om meer te vernemen over het gebruik van deze cookies, klik hier. Als u verder surft, geeft u Medical Diet Center toelating om deze cookies te gebruiken. Opgelet, het blokkeren van bepaalde cookies verhindert het correct functioneren van de website.

Extra

Selenium

Zoals alle andere oligo-elementen heeft ook selenium een belangrijke sleutelrol in ons organisme. Zowel een tekort als een teveel heeft zijn gevolgen. Neem dan ook nooit selenium in zonder uw juiste bloedwaarden te kennen.

Op intracellulair gebied heeft selenium een antioxidatief vermogen omdat deze het lichaam toestaat glutathion-peroxidase te produceren. Dit enzym werkt samen met vitamine E om de cellulaire membranen te beschermen tegen oxidatie veroorzaakt door vrije radicalen. Bij een teveel werken deze laatste vervroegde veroudering in de hand en kunnen sommige types van kankers, hart- en vaatziekten en de vorming van cataract veroorzaken.

Selenium speelt ook een belangrijke rol in de werking van het immuunsysteem en van de schildklier.

Neem nooit selenium op eigen initiatief en al zeker niet zonder enige kennis van het gehalte aan selenium. Een teveel is echter even toxisch als een tekort.

De hoeveelheid selenium aanwezig in granen en groenten is direct afhankelijk van de hoeveelheid van dit oligo-element in de grond waar ze zijn gekweekt. Ook de aanwezigheid van selenium in dierlijke voedingswaren is afhankelijk van de waarden die zich in het voedsel bevinden dat het dier te eten heeft gekregen.
De winnaar op elk gebied wat selenium betreft is de Braziliaanse noot: één enkele noot levert de aangewezen dagelijkse behoefte aan selenium en 4 noten leveren een therapeutische dosis met betrekking tot kankerpreventie. Daarenboven bevat deze noot een aanzienbare hoeveelheid aan vitamine E welke de antioxidatieve activiteit van het selenium nog verhoogt. Het is aanbevolen om de noten te eten die hun bruine schil (omhulsel) nog hebben, om het ranzig worden (wat te wijten is aan hun hoog gehalte aan vetten) tegen te gaan : het is beter om ze zelf voorzichtig te pellen of ze in kleine hoeveelheden in een supermarkt te kopen waar de verkoop goed draait en er dus regelmatig verse producten zijn. Men kan ze bewaren in de diepvriezer.

Dierlijke producten en volle granen zijn overigens ook goede bronnen van selenium omdat het producten zijn die geproduceerd worden in steken waar de grond rijk is aan dit mineraal.
Vissen en schaaldieren bevatten eveneens grote hoeveelheden aan selenium.

Alle artikels