Cookiebeleid
Deze website maakt gebruik van cookies. Om meer te vernemen over het gebruik van deze cookies, klik hier. Als u verder surft, geeft u Medical Diet Center toelating om deze cookies te gebruiken. Opgelet, het blokkeren van bepaalde cookies verhindert het correct functioneren van de website.

Extra

Zink

Zowel een teveel als een tekort aan zink hebben een grote invloed op ons immuunsysteem.
Zink is een cofactor van meer dan 300 biochemische reacties van ons mechanisme. Het is noodzakelijk bij de groei van kinderen, gezondheid van het haar, ontgifting van de lever en immuniteit (bv. verkoudheid, keelonsteking...), enz.

Men schat dat 95% van de bevolking een tekort aan zink heeft. Men zou de inname van antibiotica kunnen verminderen door het gehalte zink in het bloed te controleren. Bij een tekort kan een inname van 3-6 maand voldoende zijn om de immuniteit terug op te bouwen en bijgevolg zal het aantal infecties en de duur ervan dalen.

Zink speelt ook een belangrijke rol bij de vruchtbaarheid. Bij mannen is het belangrijk voor de spermakwaliteit en bij vrouwen speelt het een belangrijke rol bij het innestelen van het bevruchte ei in de baarmoeder.

Zink is terug te vinden in het merendeel van dierlijke en plantaardige voedingsmiddelen, maar de belangrijkste bron zijn de eiwitrijke voedingswaren zoals vlees, vis, zeevruchten en eieren. In ontwikkelingslanden, waar weinig mensen deze voeding voldoende consumeren of bij vegetariërs wordt zink aangebracht via granen en groenten. Denk er ook aan om oesters te eten!

Alle artikels