Cookiebeleid
Deze website maakt gebruik van cookies. Om meer te vernemen over het gebruik van deze cookies, klik hier. Als u verder surft, geeft u Medical Diet Center toelating om deze cookies te gebruiken. Opgelet, het blokkeren van bepaalde cookies verhindert het correct functioneren van de website.

Extra

Vitamine C

Vitamine C is de ster onder de vitamines. Zijn werking bestaat eruit toxische stoffen te neutraliseren, door zichzelf te oxideren. Vitamine C oxideert aan een formidabele snelheid op het vlak van regeneratiecapaciteit, wat vaak bestudeerd is in het kader van chronische ziektes of infecties. Vandaar het signaal voor een verhoogde behoefte aan vitamine C uit voeding.

Vitamine C is een veelvoorkomend onderwerp binnen epidemiologische studies die het risico analyseren van enkele ziektes (kanker, cataract of cardiovasculaire aandoeningen) in functie van de voedingstoestand. Een verhoogde inname van vitamine C zou het risico op tal van kankers kunnen verminderen. Daarnaast interfereert vitamine C in meer dan 300 biochemische reacties in het menselijk lichaam, namelijk bij de redoxreacties (rol: katalysator van vitamine C).
Arcorbinezuur, de chemische naam van vitamine C, is een vitamine waarvan een tekort zich uit in een scheurbuik. Mensen zijn niet in staat zelf vitamine C aan te maken, enkele dieren daarentegen wel. Mensen moeten dus op zoek gaan naar voedingsbronnen van vitamine C, hierbij zijn groenten en fruit de belangrijkste leveranciers.

Vitamine C is het meest kwetsbare vitamine. We gebruiken het als indicator voor het behoud van de andere vitamines: indien vitamine C voorkomt in een voedingsmiddel, dan zijn de andere vitamines ook aanwezig.

Natuurlijke bronnen van vitamine C (mg/100g):

Acerola (kersensoort)
Guave
Groene kool
Cassis
Kiwi
Broccoli
Spuiten
Bloemkool
Waterkers
Sinaasappel

Bij anti-agingcosmetica staat vitamine C hoog in het vaandel. De eerste bekende anti-agingcosmetica waren degene die vitamine C bevatten. Men praat eigenlijk al enige tijd over dit actief anti-rimpelmiddel, maar men dacht tot op de dag van vandaag dat het vooral een roestwerend middel was. Na enkele jaren discussie tussen de pro's en contra's, zijn de ervaringen verdeeld. Het aanbrengen van vitamine C op de huid zou de productie van collageen (het netwerk van eiwitvezels die de huid bijeenhoudt) verhogen. Een studie door het ziekenhuis tegen placebo's toont positieve resultaten: na 6 maand gebruik is er 27.6% extra keratine in de opperhuid en 17% extra collageen in de onderhuid. Vitamine C activeert de productie van collageen in de diepe lagen van de huid en werkt in op de fibroblasten -die collageen produceren- en op enkele enzymen -die zorgen voor jongvolwassenheid-. Om echter efficiënt te zijn, moet een crème met vitamine C minstens 3.5% van het vitamine (ascorbinezuur) bevatten en mag het niet in contact komen met water. Toch is water onmisbaar om cosmetica te maken... deze hoofdbrekende technologie is slechts door enkele merken uitgewerkt. Indien u veel groenten en fruit eet, heeft u ongetwijfeld uw behoefte aan vitamine C opgenomen. Laat u dus niets wijsmaken: crèmes met vitamine C dragen u niets bij.

Enkele fabels:

  • Het voedingspatroon brengt voldoende vitamine C aan
  • Vitamine C belemmert de slaap (integendeel: natuurlijke vitamine C zal zorgen voor een meer herstellende slaap)
  • Vitamine C zou het risico op nierstenen verhogen, al heeft geen enkele studie dit aangetoond

Wat is nu de histologie bij huidveroudering?

1. De huid is gevoelig aan actinisch licht (UV, verlichting), wat zorgt voor celmutatie, celdood, pigmentvlekken enz. (cfr artikel van Pr. Humbert-France)

2. Rimpels in de huid: vitamine C speelt een belangrijke rol, alsook de synthèse van collageen (type I en III)

3. Pigmentvlekken op de huid: vitamine C komt tussen in de blokkade van een overvloedige melanine-aanmaak, dus kunnen we stellen dat vitamine C licht zal depigmenteren.

4. Vitamine C wordt gelinkt aan het verminderen van eczematische symptomen, omdat ze de huid beschermd. Het is echt onmisbaar.


Alle artikels