Cookiebeleid
Deze website maakt gebruik van cookies. Om meer te vernemen over het gebruik van deze cookies, klik hier. Als u verder surft, geeft u Medical Diet Center toelating om deze cookies te gebruiken. Opgelet, het blokkeren van bepaalde cookies verhindert het correct functioneren van de website.

Extra

Vitamine E

Vitamine E is een vetoplosbare antioxidant dat wordt opgenomen in de dunne darm. Deze antioxidant biedt een eerste bescherming van de celmembranen tegen vrije radicalen.
Vitamine E absorbeert UVB straling (280-320nm) en beschermt dus tegen licht ter hoogte van de celmembranen van de huid. Tussen de drie belangrijkste antioxidanten van de huid (vitamine C, E en glutation), is vitamine E de meest geschikte om de rol van kleurdrager op zich te nemen. Helaas zijn tekorten aan vitamine E onzichtbaar: velen onder ons hebben een tekort zonder dit te weten. De gemiddelde dagelijkse inname bedraagt rond 4.5mg, terwijl de behoefte om geen tekort te hebben schommelt rond 10mg per dag.

Natuurlijke bronnen van vitamine E (mg/100g)

Tarwekiemolie
Zonnebloemolie
Amandel- en hazelnoot
Tarwekiemen
Levertraan
Arachideolie
Pop-corn nature
Brazilnoten
Verse munt
Mango
...

Moet vitamine E dan gesupplementeerd worden? Ja, het is aanbevolen, zeker bij mensen boven de 60 jaar. Omdat...

  • 60-70% van de dagelijkse inname wordt uitgescheiden via de stoelgang: het moet dus dagelijks aangevuld worden.
  • Hoe ouder we worden, hoe minder vitamine E we opnemen en hoe meer vrije radicalen we produceren.
  • Industriële verwerkingsprocessen van voeding (raffineren, doorstralen, fungiciden, stokkage...) maken een groot deel van vitamine E kapot.
  • Het grootste deel van de voedingsmiddelen met vitamine E, bevatten net genoeg om hun eigen vetten te beschermen. Er blijft slechts weinig over om het menselijk lichaam bescherming te bieden tegen zijn eigen oxidatie.
  • De behoefte aan vitamine E stijgt als er polyonverzadigde vetzuren (zoals vette vis) worden gegeten, wat sterk wordt aanbevolen. Eigenlijk zijn deze vetten zeer kwetsbaar en onderhevig aan oxidatie.
  • Een tekort aan vitamine E is de belangrijkste factor voor hart-en vaatziekten. Het beschermt namelijk tegen oxidatie van LDL, verhoogt de HDL en verlaagd de totale cholesterol en de bloeddruk.

En wel 100% van de Franse populatie heeft een tekort! Omdat er geen scheurbuik ontstaat bij een tekort aan vitamine E, zoals bij vitamine C, valt een tekort niet te detecteren. De beschadigingen duiken beetje bij beetje op, op moleculair niveau (MDA- een gemeten molecule in het bloed-, droogheid van de huid...).

Dagelijks gebruik van vitamine E -in het kader van supplementatie van interne antioxidanten en geïntegreerd in een dagcrème - zal de huid beschermen tegen schadelijke, externe invloeden (zon, tabak, UV, vervuiling), alsook tegen interne schade (zoals vrije radicalen die de celmembranen aanvallen).
Als het grijs en regenachtig is buiten, brengen we geen zonnecrème meer aan, hoewel de ultraviolette straling wel aanwezig is!
Daarnaast stimuleert vitamine E de micro-circulatie in de huid. Kortom, het vitamine versterkt de vetlaag die de opperhuid beschermt, waardoor vocht beter wordt vastgehouden en voor hydratatie zorgt. De huid blijft langer tonisch en schermt zich langer af.

Alle artikels